Velkommen til reiseruteplanleggeren. Du kan bruke dette verktøyet til å lage din egen reise.
For å lage din egen reiserute, klikk Legg til reiseplanlegger for å legge til et produkt i reiseruten.
Du er her: Se og gjøre Museum Huset Aukrust
Har du alltid hatt lyst til å bli astronaut? På Flåklypatoppen står en månerakett klar og venter på deg. I Huset Aukrust har Kjell Aukrusts fantasifulle kunst, historier og figurer fått et hjem - tegnet av den internasjonalt anerkjente arkitekten, Sverre Fehn. Her står Il Tempo Gigante klar til kjøretur. Racerbilen er kjent fra filmen Flåklypa Grand Prix. En 100% troverdig røverhistorie, signert alvdølen Aukrust.
Når du hører navnet Kjell Aukrust, så tenker du på Alvdal. Det er en så sterk merkevare! Ser du på Reodor Felgen, så er det en ting som gjelder, og det er gjenbruk, gjenbruk og gjenbruk. Hvem har tatt tak i Hold Norge Rent igjen? Jo, Ludvig er på plass med nye kortfilmer, han er organisasjonens ansikt utad. Kjell Aukrust og hans univers er mer aktuelt enn noen gang! Og nye filmer kommer. Den første snutten kommer i Julefortellinger som har premiere på selveste juleaften 2022!
Ordene tilhører en engasjert kunstnerisk leder, nemlig Astrid Hilde Semmingsen. Hun er ei dame som brenner for formidlingen av kunst og ikke minst for Huset Aukrust. I Oslo driver hun Galleri Semmingsen og på Alvdal var hun en periode arbeidende styreleder på Huset Aukrust. Da både styreleder og daglig leder trakk seg i 2020, var det nettopp Astrid som ble spurt om å ta over roret, av ingen ringere enn nevøen til ´n Kjell, Lars Espen Aukrust. Nå har Hilde Bergebakken tatt over som daglig leder og Astrid har gått over i rollen som kunstnerisk leder, og Leif Langodden har de siste to år vært styreleder.
Det er to gutter vi ikke kommer utenom, og det er gutta våre, Solan og Ludvig. De bodde i skapet på soverommet til Kari og Kjell Aukrust. Kjell spurte Kari hver kveld: Er gutta inne att? For dem var Solan og Ludvig ekte. Kjell var oppriktig opptatt av at dette skulle leve videre. Gutta hans måtte ha tak over hodet og det er Huset Aukrust. Dette er Solan og Ludvigs hjem, forteller Semmingsen.
For Huset Aukrust er de to Flåklypa-figurene viktige i historieformidlingen av Aukrusts univers. Disse to er med hele sommeren, og de besøkende treffer Solan og Ludvig som ekte personer, riktignok spilt av ungdommer med sommerjobb. Solan og Ludvig skal alltid være på huset. Ingen skal komme hit og ikke finne dem, slår Astrid fast. Hvert år bruker Huset Aukrust rundt 50.000 kroner på å reparere kostymene etter sommeren. Men det er det verdt. Nå er drømmen at Solan og Ludvig kan få et eget soverom i huset, så de kan få slappe av, etter harde dager på jobb. Det kommer, for fullverdig hjem skal det bli. Utgangspunktet for navnebyttet, fra Aukrustsenteret til Huset Aukrust, er at Kjell Aukrust selv ikke ønsket at det skulle hete senter. Det skulle være et hjem, og dette hjemmet skulle ha flere forskjellige rom. Oppfinnelsesrommet, biblioteket, filmrommet og et rom med atelier, tegninger og malerier.
Dette huset er så mye mer enn bare ett hus. Jeg tror ikke alle er klar over hvor stort det er at arkitekt Sverre Fehn har tegnet Huset Aukrust. Vi får besøk av arkitekturinteresserte fra både Japan og New York, forteller Semmingsen. Fehn ble internasjonalt anerkjent gjennom å tegne den nordiske paviljongen i Veneziabiennalens utstillingsområde, som stod ferdig i 1962. Han vant Pritzkerprisen i arkitektur i 1997, og er den eneste norske arkitekten som har vunnet denne høythengende prisen. Huset Aukrusts kunstneriske leder fortsetter: Dette er internasjonalt hus. Vi kan og skal ikke være stengt fem dager i uka. Det kommer alltid 10 – 20 personer hver dag. Våre besøkende er både de som er arkitekturinteresserte og barnefamiliene som vil se og oppleve Kjell Aukrusts lekende univers.
Astrid forteller at utgangspunktet for Fehn var å sette kun en strek på arket, som den første linjen som viste hvordan huset skulle stå. Selv etter mange besøk og opphold på Huset Aukrust er hun fortsatt målløs i forhold til hvordan huset er plassert i naturen. Huset Aukrust ligger som en parallell til Husantunet og Tronfjell. På gamle tun var det ingen hus som sto på skrå, alt var paralleller. Det er også tanken bak plasseringen av Huset Aukrust. Fehns stil blir kalt «poetisk modernisme», og alt fra materialvalg og plassering til opplevelse av rommet er nøye gjennomtenkt.
Når du kommer til parkeringsplassen, så kommer du til baksida av huset. I veggen med skiferstein er det ei luke som åpner seg midt på og slipper oss inn. Da kan vi legge Riksvei 3 og tungtransporten bak oss. Da trer du inn i et hus som er skjermet for støyen, det er lunt, godt og åpent. Aktiviteter og lekeplass finner du på fremsiden, kan Semmingsen fortelle. Bygget er enkelt og dominerende på samme tid. Det er tunge stokker og mye linjer, samtidig som det er det åpent og transparent. Det ligner litt på et sagbruk med staur stødd opp etter veggen, om vi skal tro Astrid.
Det er så meningsfullt for meg å jobbe med Kjell Aukrusts univers. Jeg er så glad for hvordan han har angrepet kunstverdenen. Dette er jeg opptatt av selv også, når jeg formidler kunst. Kjell har behold barnet i seg hele livet. Han kan ikke settes i bås. Han er både skribenten, oppfinneren og tegneren. Når du kan være alt dette, da er du alltid kreativ. Du tar ikke hensyn til hva som skjer rundt deg eller hva andre forventer av deg, selv om du er på et nasjonalt nivå. Hverken Kjell Aukrust eller Sverre Fehn gikk på akkord med sitt eget kunstnerskap, og jeg tror at det er nettopp dette som har gjort begge historiske.
Huset Aukrust er et sted for stillhet, nærhet og for å undersøke ting. Her får barn og foreldre utdelt forstørrelsesglass, og alle må legge bort telefonen og gå på oppdagelsesferd. Blir det mamma eller pappa som finner flest chiantiflasker på tegningene til Aukrust? Kjell Aukrust selv tegnet med lupe, så detaljene er små og usynlige uten forstørrelsesglass.
Dette stedet krever at foreldre går inn i opplevelsen sammen med barna, de må være med og forklare, og gjerne være med og leke. Olabilen er et eksempel på et sted hvor man må samarbeide for at den skal fungere. Her får man også sett gjenbruk i praksis. Du har både Norgesglass, dolokk og gamle planker, forteller Semmingsen, som mer enn en gang har sett familier forvandle seg etter å ha vært på Huset Aukrust.
De kommer ut igjen med en annen form for lek. Barna har vært med foreldrene på et annet nivå. På Flåklypatoppen står en månerakett i fire etasjer klar og venter, og hele familien kan delta i et astronautprogram. Foreldre og barn får bli med på en reise tur-retur månen som varer i 20 minutter. Men det er ikke morsomt hvis ikke mamma og pappa er med på leken. Alle må spille rollene sine - det er da det er gøy! Den kunstneriske lederen forteller engasjert om familiene som finner tilbake til nærheten. De gjør ting sammen og er oppmerksomme her og nå.
Det begynte med avdukingen av monumentet over Kjell Aukrust, Solan og Ludvig som står og skuer utover Steijela på Alvdal i 1989. Skulpturen var utført av Nils Aas, som var en av Norges aller viktigste billedhoggere og en ledende kunstner i sin generasjon. Da bysten ble avduket, med Nils Aas til stede, blir Kjell Aukrust så ydmyk og takknemlig, at han i sin iver forteller ordføreren i Alvdal kommune at han gjerne vil gi kommunen en gave som takk. Kjell Aukrust vil gi bort kunsten sin! Han sier følgende: Min inspirasjon og grunnlaget for det jeg har gjort kommer fra Alvdalsbygda, derfor skal mitt livsverk tilfalle denne bygda, men det skal komme Alvdal til gode i videst mulig forstand. Og dermed måtte kunsten få tak over hodet og Alvdal måtte bygge et museum. Arkitektkonkurransen ble vunnet av Sverre Fehn, og bygget sto ferdig i 1996.
Huset Aukrust ser det som sin oppgave å gjøre Kjell Aukrust aktuell for nye generasjoner. De har fått en del drahjelp av Qvisten Animasjon, som har laget flere filmer fra Flåklypa-universet. Nå har Qvisten inngått et samarbeid med svenske Rights & Brands, med mål om å bringe filmene ut i verden. Og på julaften kan du glede deg til et ekte juleeventyr med figurene vi elsker! Et stjernelag av Nordens største forfattere står bak et knippe magiske, animerte julefortellinger, og både Qvisten animasjon og Huset Aukrust håper at de nå har skapt en ny juletradisjon for årene som kommer. Nå skal Kjell Aukrust, Solan og Ludvig virkelig ut i verden, sier Fredrik Kiøsterud, daglig leder i Qvisten.
Oversikt over historiene med forfatter, produsent og land, premiere julen 2022:
Qvistens tidligere filmer om Flåklypa (alle filmene går kontinuerlig i filmrommet på Huset Aukrust):
Nytt:
Peder Hiorts gate 2
7374 Røros
Telefon: +47 72 41 0000
Email: post@rorosinfo.com
Mandag - Fredag: 10.00 - 16.00 (10.00 - 17.00)
Lørdag: 10.00 - 14.30 (10.00 - 16.00)
Søndag: Stengt (10.00 - 16.00)
© Visit Røros og Østerdalen 2024. Copyright