03mai
Av: Margit Wintervold Dato: mai 03, 2021 Kategori(er): Forside, Nyheter Comments: 0

Når du ser utover Rørosvidda, enten fra nærmeste høydedrag, fjelltopp eller på et kart, skulle en tro at landskapet i Rørosregionen er laget med tanke på friluftsliv.

Naturen, klimaet og det varierte landskapet innbyr til alle de aktivitetene du drømmer om å gjøre i sommer. Her har du vidåpne vidder, slake lier, vennlige fjell, spredt skog og et dryss av bekker, elver, tjern og innsjøer. Seterveier, fjellveier og stier leder deg enkelt ut i naturen, eller du kan velge å oppsøke øde og bortgjemte områder, der du garantert ikke møter andre. Rørosregionen er rett og slett et eldorado forfriluftsliv.

Du er velkommen overalt i regionen til å drive friluftsliv ute i naturen, vanskelighetsgraden bestemmer du selv etter egne ambisjoner og ferdighetsnivå. Uansett hvor du befinner deg i regionen, er veien kort ut til naturen. I tillegg har vi to nasjonalparker som er særdeles egnet for deg som er glad i friluftsliv, enten du vil gå tur, trene, sykle, padle, fiske, telte eller rett og slett bare være ute i naturen.

Vi gir deg våre 10 beste tips til hvordan du lykkes med friluftsliv! 

Nordmenn elsker friluftsliv
Når vi driver med friluftsliv i dag, er det i virkeligheten en opprinnelig urgammel levemåte vi viderefører. Så lenge folk har bodd her i landet, har jakt, ulike typer fangst, fiske, høsting og sanking i skog og mark, i fjell og langs kysten vært helt nødvendig for at vi skal kunne livberge oss. I dag er vi derimot ute i naturen fordi det gir oss glede gjennom opplevelser, og friluftsliv er blitt en del av vår nasjonale identitet. Vi oppsøker ikke lenger naturen for å livberge oss, vi gjør det fordi det å være ute og drive med friluftsliv gir oss økt livskvalitet.

Hva er friluftsliv?
Det er antagelig selveste dikterhøvdingen Henrik Ibsen som tok i bruk ordet friluftsliv for første gang. Det var i diktet På Viddene, utgitt i 1859. Polarhelten Fridtjof Nansen tilskrives mye av æren for nordmenns interesse for friluftsliv. Gjennom sine lange ekspedisjoner, ble han et forbilde for nordmenn, og byfolk i Oslo begynte å gå turer på fritiden. Det nærmeste vi kommer en offisiell definisjon av friluftsliv er i Stortingsmelding nr. 39 2000–2001 der friluftsliv defineres slik: Friluftsliv er opphold og fysisk aktivitet i friluft i fritiden med sikte på miljøforandring og naturopplevelse.

10 tips til et bra friluftsliv

1. Planlegg dagsetappe ut fra form
Enten du skal vandre sykle eller padle, er det lurt å tenke på at dagsetappene ikke skal være for krevende. Hvis du er helt utslitt når du kommer frem til dagens turmål, får du kanskje ikke så mye ut av resten av dagen, og det kan ødelegge litt av turgleden. Er dere flere som skal gå sammen, er det lurt å avtale realistiske etapper på forhånd, sånn at alle som er med får en god tur og ingen føler at de henger på slep.

2. For barn er selve turen målet
Det er kjempekoselig å ha med barna ut på tur – hvis du bare tar turen på barnas premisser. Husk at barn ikke er like opptatt av å nå frem til den toppen eller akkurat det turmålet som du har sett for deg. Ta dere heller tid til å oppleve turen og naturen sammen, kikk på blomster, kongler og rare steiner i barnets øyehøyde. Tur er lek! Kanskje er du som oppdager og lærer noe nytt på turen?

3. Kart og kompass
Ta alltid med kart og kompass. Har du det også med på korte småturer, sørger du for å holde kunnskapene i bruk av kart og kompass ved like. Og nei, det hjelper ikke å bare ha det liggende i sekken. Du klarer deg kanskje bra med god stedsans og en app på mobilen, men i fjellet kan været skifte brått, og det finnes mange gode grunner til at du ikke skal sette all din lit til mobilen. Den viktigste grunnen er batteri og lading.

4. Bål
Ingenting er vel hyggeligere enn å tenne et bål på kvelden, la blikket hvile på flammene og høre på knitringen fra tørr ved. Mellom 15. april og 15. september er det generelt bålforbud i Norge. Da er det ikke tillatt å tenne bål, engangsgriller, bålpanner og annen åpen ild, i skog og utmark uten tillatelse fra kommunen. Men det er lov å bruke hodet, og du kan tenne bål på et sted der ilden åpenbart ikke kan spre seg, f.eks. på sand, et sted der det ennå ligger snø eller i god avstand fra vegetasjon.

Bålkaffe

5. Bimmelim og bommelom
Naturen går sin gang og du kjenner dens trang – også når du er ute. Det er ikke særlig hyggelig for andre å finne dine etterlatenskaper ute i naturen, og det er langt fra hygienisk. Ha en liten spade med i sekken, og lag et lite – vi gjentar lite – latrinehull. Når du forlater åstedet, dekker du til med jord igjen. Mange foretrekker å ha med våtservietter, men vær oppmerksom på at mange av disse produktene inneholder potensiell mikroplast. Vårt tips: Det finnes ikke bedre wc-papir enn naturens egen torvmose, Sphagnum. Og i tillegg har den antiseptiske egenskaper. Din rumpe vil takke deg!

6. Velg gode klær
Det er ikke tull – du kommer ikke utenom ull. Bruk ullundertøy og ull som mellomlag. Ull er varmeregulerende og holder deg varm når det er kaldt og sval når det er varmt, fordi det kan oppta og transportere væske bort fra kroppen. Ullklær er slitesterke og holder lenge, og du kan svette godt i ullklær uten at de lukter dårlig. Mange vasker ikke sine ullgensere, men legger eller henger dem ute når kulda kryper godt ned på gradestokken om vinteren.

7. Mat er viktig
Uten mat og drikke, duger helten ikke – og slett ikke hvis du skal vandre i noen timer. Og det er lov å kose seg ekstra mye når du er ute. En god matpakke med det du liker aller best, holder deg bokstavelig talt gående. Skal du på en litt lengre tur med overnatting, bør du ha med flere måltider, og gjerne litt rask energi mellom måltidene.
Real turmat er blitt en klassiker, men ta gjerne med deg ei god spekepølse og litt godt brød. Da har du enkel og smakfull mat som gir energi. Spekepølse holder seg fint i flere dager ute, og du finner mange smakfulle varianter som er produsert i Rørosregionen. En god sjokolade eller engergibarer er lurt å ha som ekstra påfyll.

8. Finn en god leirplass
Det er en fin opplevelse å sove ute i naturen, og finner du en god leirplass, har du de beste forutsetninger for å få en god natts søvn og våkne frisk og opplagt til en ny dag. Ligger du i telt, er det viktig å finne et så flatt sted som mulig, så slipper du å trille av sted om natten. Sjekk at bakken ikke er vasstrukken, og unngå fordypninger der det kan samle seg vann, hvis det plutselig begynner å regne.
For å unngå mygg og insekter, er det en god idé å telte på en høyde. Der sørger vind og trekk for at de små plageåndene ikke trives.

Sommer og telttur på vidda.

9. Pakk sekken smart
Ta ikke med deg mer enn du trenger! Husk at du kanskje skal bære sekken i flere timer, og sekken kjennes ekstra godt i motbakke. Planlegg pakkingen ved å legge alt du skal ha med deg på gulvet i stua. Tenk grundig gjennom om du trenger alt. Selv om hver enkelt ting ikke veier så mye, kan det til sammen bli en ganske tung sekk. Er du uvant med å gå med sekk, anbefaler vi at du forbereder deg ved å gå noen mindre turer på forhånd, gjerne med 10–15 kilo i sekken.

10. Alt det andre
Husk at friluftsliv handler ikke om å være erfaren eller å ha det rette utstyret. Det viktigste er at du kommer deg ut og har en fin opplevelse. Du får en god opplevelse hvis du holder deg varm, har mat i magen og sover godt. Nettene i fjellet kan være kalde, så en god sovepose anbefales. Et tykt liggeunderlag isolerer godt mot kulde fra bakken og sørger for at du sover som – nettopp en drøm. Et ekstra klesskift, førstehjelpsutstyr og gnagsårplaster er absolutt bra å ha. Gnagsår kan gjøre vondt og i verste fall bli betente. Et dyrt telt trenger ikke være dårligere enn et rimelig, men det kan ofte veie litt mer. Velg et telt som du er komfortabel i – og som du er komfortabel med å bære. Eller tilbring natten svevende i en hengekøye mellom et par furutrær. Og husk at du er ute for å kose deg!

GOD TUR!