12nov
Av: margit Dato: november 12, 2019 Kategori(er): Nyheter, Ukategorisert Comments: 0

Vinteren viste seg fra sin beste side da det britiske tv-teamet fra kanalen ITV besøkte Røros for å gå i fotsporene til Disneys film, “Frost”.

I november lanseres oppfølgeren til “Frost”, og som mange kanskje husker, er det flere ting i den forrige filmen som var inspirert av både Trondheim og Røros. De fire fra ITV besøkte Trondheim først, der de møtte Frode Fjellheim, som skrev tittelsangen til filmen, og opplevde Nidarosdomen, som også inspirerte Elsa sitt slott i den første Frost-filmen.

De framskyndte turen fra Trondheim til Røros for å få med seg solnedgangen, og fikk det de var ute etter da kuldegradene krøp nedover mot 20-tallet og rimfrosten lå tett på trærne da sola gikk ned. På Røros overnattet de på Bergstaden Hotel, og skrøt av middagsopplevelsen i “Fjøset”. Morgenen etter gikk turen første til Rørosrein, der Eva Nordfjell tok de i mot med åpne armer.

Da Disney besøkte Rørosrein i 2010, viste Magne Eggen Haugom frem tradisjonell vinterbekledning, i tillegg til at de fikk hilse på reinsdyrene. Reinsdyret Sven og fjellfareren Kristoff i Frost-filmen har klare trekk fra dette besøket.

Programlederen Kem Catinay, var tydelig ikke vant til kulda, og hutret litt mens intervjuet med Eva ble filmet. Eva fortalte om den sørsamiske kulturen og driften ved Rørosrein. Og gleden var stor da Catinay skulle være med og mate reinsdyrene i innhegningen. Lysten til å klappe og de var stor, samtidig som han nok var litt engstelig for at de skulle gå til angrep med de store hornene sine.

Jeg trodde ikke reinsdyr var virkelige, jeg trodde de bare fantes på film, men her er de jo! sa han, før han lattermildt inviterte reinsdyret Sven med på å bygge snømann.

Etter besøket på Rørosrein fikk de vøre med på bergstadvandring med Ole Kristian Korssjøen fra Rørosmuseet, før det ble lunsj på Kaffestuggu. Siste post på programmet var hundekjøring på Kennel Dølanvollen.

Det britiske tv-teamet planlegger to tv-innslag, et i forbindelse med lanseringen av “Frost 2” i november, og et innslag der de viser fra Norge som turistmål. Begge innslagene vises på Good Morning Britain med rundt 1 milion seere daglig.